מהם יחסי ציבור הייטק

ביחסי ציבור באשר הם יש יעד אחד ויחיד – להגיע לקהל היעד של הלקוח ולקדם את האינטרסים שלו מול לקוחותיו ולקוחותיו הפוטנציאלים. אבל אין שום נוסחה או שיטה קבועה שמלמדת את הדרך ליעד הזה.

משרדי יח”צ עובדים עם חברות וגופים מסוגים שונים, למעשה מכל הסוגים. בין השאר, קיים תת-ענף משגשג של יחסי ציבור ייעודיים לחברות וגופי הייטק.

יחסי ציבור הייטק מצריכים מתודה ואסטרטגיה ייחודיים.  לחברות הייטק כדאי להגיע למודעות של השוק המקומי. מדוע? אם מרכז הפיתוח של החברה נמצא בישראל, אבל השיווק נמצא בחו”ל, ואם השוק הישראלי מהווה רק חלק קטן מהשוק של החברה.

מה הטעם להשקיע כספים ומשאבים ולייצר לה יחסי ציבור הייטק בארץ?

ראשית – ישראל מהווה מרכז בינלאומי של גיוס כספים, ופרסומים בתקשורת עשויים להגביר את המודעות של המשקיעים שנית, כתבות אוהדות עשויות להגביר את הגיבוש והגאווה של העובדים בחברה ולהעלות את המוטיבציה שלהם, ולסייע בגיוס עובדים איכותיים חדשים. בנוסף, פרסומים מקומיים מתורגמים לרוב לאנגלית ולשפות אחרות, ועשויים לעורר תשומת לב בתקשורת העולמית, ולהיות זמינים בכל חיפוש מידע על החברה באינטרנט. כל המטרות הללו חשובות בהרבה מחשיפת החברה ללקוחות שירכשו את מוצריה. יחסי ציבור הייטק פונים, איפה, להעצמת יוקרתה של החברה, יותר מאשר לחיפוש “לידים” מכירות והגדלת השוק שלה.

לכאורה, ניתן היה לצפות שיחסי ציבור הייטק יתמקדו באינטרנט, שהרי קהל היעד של הפרסום הזה חשוף לאינטרנט ומרבה לגלוש, ומעודכן במדיות האינטרנטיות השונות. אלא שלמעשה, יחסי ציבור הייטק צריכים להתמקד דווקא בעיתונות המודפסת. זאת, בשל המטרה שלהם, שהיא, כאמור, תדמיתית-פרסטיג’ית יותר מאשר מכירתית.

חשוב שיחסי ציבור הייטק יהיו סולידיים. עולם ההייטק נחשב לעולם אמין, רציני, עמלני, ו”מרובע”. לאנשי הייטק אין תדמית מעונבת ופורמלית אך הם גם אינם טיפוסים אקצנטריים. הם צריכים לדבר על עבודתם ולא על חייהם הפרטיים, לדבר מעט, אם בכלל, על פוליטיקה, לא לתקוף את עמיתיהם ובוודאי שלא את הלקוחות והעובדים שלהם, ולמעט באמירות פרובוקטיביות שעלולות לעורר סערה. זאת, למרות הפיתוי לייצר סנסציות שיובילו לחשיפה מהירה. חשיפה כזאת יכולה להזניק את החברה קדימה, אבל היא קצרת-טווח ואינה

מסייעת בבניית תדמית אמינה ורצינית. לאנשי הייטק כדאי להופיע בעיתונות הכלכלית ובעיתונות המקצוע והמחשבים, ולא בעיתונות הספורט, במהדורות החדשות או בריאליטי ותוכניות בידור.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שיחסי ציבור הייטק פונים, קודם כל, לתקשורת ההמונים ולא לעיתונות המקצועית. איש יחסי ציבור הייטק צריך ללמד את לקוחותיו להיות קומוניקטיביים ולדבר בשפה שרוב האנשים מבינים, ולא לסבך את שומעיו באמירות מקצועיות מסובכות במלים אנגליות שכמעט אף אחד לא מבין. המרואיין צריך להשתמש במלים כאלה מדי פעם, אבל לא להרבות בהם, באופן שלא יהפוך את השימוש בהם למרתיע וטרחני. איש יחסי ציבור הייטק צריך ללמד את לקוחותיו לעמוד מול מצלמה ולהיות מוכנים גם ל”התקפות” של מדיית ההמונים, ולהיות מוכן לעמוד מול המדיה בתקופות משבר ולהגיב בשם הלקוח. לעולם אין לדעת מה עשוי לקרות.

המאמר בחסות “אייטם מדיה” שירותי יחסי ציבור http://www.item-media.co.il

?