איך לשמור על דיאטה

כל העולם מדבר עליה, חי סביבה, נותן עצות ודרכים עבורה, תולה בה תקוות ומתייסר או לחילופין עומד גאה על הצלחתו. נראה כי היא תמיד שם- הדיאטה. אבל איך זה עובד באמת, מחזיק לאורך זמן? מהם החוקים הנכונים עבור  ההגעה אל אותו משקל מיוחל ואיך עושים את זה תוך שמירה על הגוף והנפש? ישנם מספר חוקים חשובים ביותר  לכך ורצוי מאוד להפנימם.

דיאטה להמונים

ראשית, חשוב להבין כי כל הגישות התומכות ב”דיאטת כאסח” אינן נכונות. הן אולי יכולות לעבוד לזמן מוגבל אך לא באמת ניתן לשמור עליהן ולסגלן כדרך חיים. אין כל אמת בדיאטה בה הצריכה הקלורית הינה פחותה מכ-1200 קלוריות ליום. דיאטה נכונה הינה דיאטה מבוקרת, אותה ניתן לסגל כאורח חיים. כל דיאטנית  בעלת היגיון תמליץ על דיאטה בה הצריכה הקלורית היומית של האדם תהיה פחותה ב200-500 קלוריות מהצריכה הקלורית הנדרשת לו עבור שמירה על משקלו.

מי שאינו רוצה להיעזר בדיאטנית כדי שתבנה לו תפריט דיאטה מתאים יכול לחשב בעצמו כמה קלוריות דרושות לו כדי לשמור על משקלו העכשווי. מדובר בחישוב ה-  BMR וה- BMI. ה-BMI  הינו המדד עבור בדיקת עודף משקל (אם התוצאה נעה בין 25-30 מדובר בעודף משקל). הנוסחה השנייה, ה- BMR, תחשב את הצריכה הקלורית של גופכם עבור שמירה על המשקל הקיים. יש כמובן להתחשב במידת הפעילות היומית של האדם. במידה וכל יום “יחסכו” 500 קלוריות, תגיע שריפתן לכ-3500  קלוריות במהלך שבוע. מדובר בירידה של כחצי ק”ג. ירידה פחותה מזו לא תהיה משומן, אלא מרקמות נוזל ושריר . אין ירידה כזו רצויה לאף אחד.

לקריאה מורחבת בקרו באתר נטדיאט: www.netdiet.co.il

הפירמידה חוקית

זוכרים את פירמידת המזון ? מסתבר שהיא לא הומצאה לחינם, קיים בה היגיון רב. תהיה זו טעות לעשות דיאטות חד-גוניות. (דיאטות המתבססות על מאכל מסוים) כפי שממליצות כל מיני כתבות במגזינים שונים. דיאטה חכמה תהיה מורכבת מ55%- 60% פחמימות, אלו חשובות מאוד למרות שמן הידוע לשמצה, שכן הגוף זקוק לקיומן כדי לאפשר את ספיגת השומן.

בדיאטה נכונה יש לצרוך פחמימות מורכבות כמו למשל דגנים , קמח מלא ועוד.  הפחמימות הופכות לבעיה כאשר הן נצרכות בעודף. הדרך הנכונה לאכילתן הינה בכמויות קטנות , כאשר אלו מפוזרות ונאכלות על פני משך היום. כמו כן יש לצרוך כ- 15% חלבונים ועד 30% שומן מסך הצריכה הקלורית היומית. על השומן הרווי לא לעבור את ה-10%.

חשוב לציין כי אדם העוסק בספורט או אדם שנמצא בתהליך של דיאטה מהירה יזדקק ליותר חלבון, אך  גם כאן, יש צורך בשמירה מבוקרת ולא בהפרזה. כמו כן אל לנו לשכוח את חשיבותם של המים המהווים כ- 60% מגופינו כחלק מכל דיאטה. המים חשובים מאוד מכיוון שהם חלק בתהליכים רבים בגוף. כמו כן, יש לצמצם בממתיקים מלאכותיים, ולצרוך מזונות טבעיים לטובת מערכת העיכול. צריכה של וויטמינים ,פיטוכימיקלים ומינרליים תסייע למערכת העיכול ותגרום לה לעבוד באופן הטוב ביותר, כך שתנצל את כל המרכיבים הניתנים לה .

לסיכום. יש לראות בדיאטה מסלול חדש, לאמץ אותה כדרך חיים, עוגן השומר ועוזר לגוף להישאר בריא ותקין. פעילות גופנית אירובית , הפעלת שרירי הגוף והגדלה של מסת השריר תוך שמירה על תזונה מאוזנת הינם הכלים לכך. זוהי הדרך הנכונה בה ניתן יהיה לשמור על המשקל אליו הגעתם לאחר הירידה לאורך זמן, לחיים שלמים. “אמת המידה” היא חוק שניתן ליישם. כל שצריך הוא להבין איך הגוף עובד, את צרכיו ולפעול לפי הדגשים.

הדיאטה היא לא דבר רע , היא כלי לאורח חיים ואורך חיים.

?