אי ספיקת לב

אי ספיקת לב הינו מצב שבו הלב מתקשה לבצע את תפקידו כהלכה. במילים אחרות, מדובר במצב בו הלב מתקשה לשאוב את הדם אליו או להזרים אותו ממנו, לרוב בשל פגיעה ברקמת הלב (בשריר).

אי ספיקת לב נחשבת למחלה קשה, אם כי ניתן למצוא אותה בחולים בדרגות שונות של חומרה. בין החולים ישנם כאלה שמדווחים על סבל רב, כמעט לאורך כל היום, גם כאשר הם אינם מבצעים פעילות גופנית מאומצת. חולים אחרים מדווחים על כאבים או על קשיי נשימה בעקבות פעילות גופנית ברמה כזאת או אחרת. יחד עם זאת ישנם חולים שכלל אינם מודעים לכך שהם סובלים ממצב של אי ספיקת לב עד שמופיע סימפטום חריף שלא ניתן לפספס אותו כגון אובדן הכרה, תחושה של מחנק ועוד.

רפואה מונעת

מכיוון שמצבים של אי ספיקה נוטים להחמיר עם הזמן, ומכיוון שמדובר במחלה שמלווה בסימפטומים גופניים קשים שעשויים לגרום לסבל רב ואף למוות, חשוב מאוד להקדים רפואה למכה. הרופאים ממליצים על כמה דרכי פעולה שנחשבים כמועילים להקטנת הסיכוי לחלות במחלות של אי ספיקת לב ומחלות לב בכלל. את דרכי הפעולה ניתן לחלק לשתיים – הדרך הראשונה מיועדת לאנשים בריאים, שאינם סובלים מבעיה רפואית לבבית. הדרך השנייה כוללת צעדים נוספים, שמחייבים אנשים חולים שמבקשים למנוע החמרה נוספת במצבם.

לחיות בריא

את הצעדים שמומלץ לנקוט בכדי להישאר בריאים ולסייע ללב לבצע את תפקידו ניתן לתאר באופן כללי כצעדים טובים לחיים בריאים. בין הצעדים החשובים ביותר ניתן למנות:
•    תזונה נכונה – התזונה במדינות מתועשות רבות (וישראל ביניהן) כוללת מוצרים רבים של מזון מעובד, מזון עתיר מלח, שומנים רוויים, בשר שמן, מזון מטוגן, חטיפים וסוכרים. בנוסף, ניכרת מגמה של הפחתה בצריכה של פירות וירקות טריים. למרבה הצער, דווקא מרכיבים אלה של תזונה, הם הגורמים למחלות שונות ובפרט למצבים של אי ספיקת לב ומלות לב וכלי דם נוספות. הפחתה בצריכה של מזונות מעובדים, והעדפה של מזון מבושל על פני מזון מטוגן, הם צעדים חשובים מאוד. הגדלה בצריכת הסיבים התזונתיים, צריכה של ירקות ופירות טריים ודגים מועילים מאוד.
•    פעילות גופנית סדירה – לצד תזונה שאיננה בריאה, רבים מידי הם האנשים שאינם מקפידים על ביצוע פעילות גופנית סדירה. לעובדה זו השפעה ישירה על שריר הלב, על לחץ הדם, ועל מצב הבריאות בכלל. פעילות גופנית סדירה, שיכולה לכלול הליכה מהירה של מספר פעמים בשבוע, שחייה, רכיבה על אופניים, או כל פעילות אירובית אחרת, תסייע להפחית את הסיכוי להופעת אי ספיקת לב.

צעדים חשובים נוספים

לצד ההקפדה על תזונה בריאה, ולצד ההקפדה על ביצוע פעילות גופנית סדירה חשוב מאוד להקפיד גם על כמה צעדים נוספים. הצעדים הללו נחוצים כדי לטפל בגורמים שנחשבים למשפיעים על מצב הלב.
•    משקל עודף – כדי למנוע אי ספיקת לב חשוב מאוד לשמור על משקל גוף תקין. במידת הצורך כדאי להתייעץ עם דיאטנית מוסמכת על מנת שתסייע לבנות תפריט מאוזן לירידה במשקל.
•    עישון – לצד הנזק שגורמות הסיגריות ומוצרי טבק אחרים לריאות, מדובר גם בגורם סיכון רציני מאוד שמביא למחלות לב. חשוב לדעת שקופות החולים השונות מציעות ללקוחותיהם סיוע בגמילה מעישון, בצורה של סדנאות ייעודיות.
•    צריכת אלכוהול – צריכה מוגברת של משקאות אלכוהוליים אינה מועילה לבריאות, למערכת העיכול והכבד אך גם ללב.
•    להישמע להוראות הרופא – לגבי אנשים בעלי היסטוריה רפואית, חשוב מאוד להקפיד להישמע להוראות הרופא, ליטול את התרופות ולא פחות חשוב – לנוח היטב ולהקפיד על אורח חיים בריא ככל האפשר.

?