מה אתם צריכים לדעת על שימוש באבקת חלבון?

כמעט כל התאים בגוף האדם בנויים על בסיס חלבונים. את אותם חלבונים חיוניים מקבל הגוף שלנו דרך תזונה, בין אם כזו שמבוססת על מאכלים מן החי ובין אם כזו שמבוססת על מאכלים מן הצומח (שכן השילוב של קטניות ודגנים מספק חלבון מלא). מקור נוסף לחלבונים החשובים הוא אבקות חלבון, ואגב, גם כשמחפשים אבקת חלבון מומלצת ניתן לבחור בין אבקת חלבון שהמקור שלה הוא מן החי, וליתר דיוק מי גבינה, לבין אבקת חלבון שהמקור שלה הוא מהצומח (אבקות חלבון טבעוניות מבוססות על חלבוני סויה, אפונה, המפ ועוד).

אבקות חלבון ממי גבינה

אבקת חלבון שהבסיס שלה הוא מי גבינה – כלומר הנוזלים המופרשים במהלך הפיכת חלב לכדי גבינה – נקראת גם אבקת חלבון whey (אגב, ישנן חברות שמייצרות אבקות חלבון על בסיס מי גבינה שהופקו מלכתחילה מחלב שמטרתו הייתה ייצור מי גבינה, כשאפילו התזונה של הפרה שממנה נלקח החלב תוכננה בהתאם).

בכל מקרה, מי גבינה מכילים כמות מועטה של שומן ולכן החלבון שמופק מהם מתאים מאוד לספורטאים ומפתחי גוף שכמובן לא רוצים אחוזי שומן גבוהים בגוף. עוד מאפיין חשוב של אבקות החלבון על בסיס מי גבינה הוא כמות משמעותית של חומצת האמינו החיונית לאוצין, שבין השאר מהווה מרכיב נכבד בתהליך בניית רקמות שריר.

ישנם סוגים שונים של חלבונים ממי גבינה. מי גבינה איזולט נחשבים למקור איכותי במיוחד של חלבונים, בעיקר בזכות הריכוז המקסימלי שלהם במוצר זה.

אבקות חלבון קזאין

אבקות חלבון מומלצות אחרות כוללות חלבון קזאין. חלבון זה מתפרק בגוף בקצב איטי במיוחד, עד 7 שעות, ועל כן הוא מספק לגוף את חומצות האמינו החיוניות לאורך זמן רב ובפרט כדאי לצרוך אותו לפני השינה כך שהשרירים יקבלו את הנחוץ להם גם בלילה.

אבקות חלבון טבעוניות

לצד האופציה של whey חלבון, כלומר חלבון ממי גבינה, ישנה כאמור האופציה הטבעונית שהיא לא פחות איכותית ומספקת אף היא לגוף ולשרירים את כל מה שהם צריכים.

אבקות חלבון על בסיס אפונה והמפ נחשבות לאיכותיות במיוחד, וכדאי לדעת שלא רק טבעונים בוחרים באבקות אלה, בין השאר בזכות העובדה שהן נספגות בצורה אופטימלית בגוף.

למי מתאימות אבקות חלבון?

אבקות חלבון – הן אלה ממי הגבינה והן אלה הטבעוניות – מתאימות לכל מי שרוצה לפתח שרירים ומסת גוף, וכמובן לספורטאים ומתאמנים.

עבור קבוצות אוכלוסיה מסוימות מומלצת במיוחד צריכת אבקת החלבון. כך למשל אלה שרק התחילו להתאמן או לפתח את הגוף ועל כן זקוקים לכמות גדולה במיוחד של חלבונים איכותיים, וכך גם מי שמעלה את רמת הקושי או התדירות או האינטנסיביות של תוכנית האימונים שלו ועל כן גם כן זקוק לעוד חלבונים.

האם אבקת החלבון עלולה להוביל להשמנה?

בין אם בחרתם באופציה של אבקת חלבון טבעונית ובין אם אתם מעדיפים אבקות חלבון על בסיס מי גבינה, חשוב להדגיש שאין סכנה להשמנה בעקבות צריכת האבקה והחלבונים. כל אותן אבקות חלבון מתאפיינות בכמות קלוריות נמוכה (מנה רגילה תכלול בין 100 ל-150 קלוריות, פחות למשל מכמות הקלוריות במנה של עוף או דג, מנות שנחשבות רזות, ובוודאי שפחות מסך הקלוריות במנת בשר בקר), וכן ברמות מינימליות של סוכר ושומן, ולמעשה אף ישנן אבקות חלבון נטולות שומן וסוכר לחלוטין.

איזו אבקה היא הטובה ביותר?

באופן טבעי מי שרוצה להפיק את המרב מכל אימון מחפש תשובה מוסמכת לשאלה איזו אבקת חלבון הכי טובה. התשובה היא שחשוב להתאים את האבקה לאופי האימונים, זמני האימונים וגם לתזונת האדם באופן כללי, אבל ככלל תמיד כדאי לחפש אבקות חלבון של יצרנים מובילים דוגמת אופטימום נוטרישן, BPI, דיימטייז, סיינטרקס ומאסל פארם.

?